torsdag 29 november 2012

Jag ringer mina bröder

”Jag ringer mina bröder och säger: Det hände en så sjuk sak nyss. Har ni hört? En man. En bil. Två explosioner. Mitt i city.
Jag ringer mina bröder och säger: Nej ingen är gripen. Ingen är misstänkt. Inte ännu. Men nu börjar det. Gör er redo."
Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri är en till formatet tunn bok men med mycket innehåll. Vi får följa Amors tankar under ett dygn i Stockholm. En bil har exploderat och staden är full av poliser. Är han misstänkt, är han förföljd? Amors telefon ringer hela tiden, han måste få tag på reservdelar till en borrmaskin, han måste sluta stalka Valeria.  Tankarna far och flyger och det är ibland svårt att veta vad som är på riktigt. Förvirrat, otäckt och ibland komiskt.  

Khemiris sätt att skriva är unikt och intensivt. En bok att läsa och diskutera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar