torsdag 17 oktober 2013

Hejsan, käre läsare!

Mitt namn är Nina och jag är, för tillfället, praktikant här på Kungälvs gymnasiebibliotek. Jag kommer från Östersund, Jämtland, och är 18 år. Jag läser mycket och ofta romaner och fantasy. Men något som jag finner extra läsvärt är verklighetsbaserade böcker och biografier . När man läser en så bok så får man en helt annan syn på det man läser. Vet man att själva handlingen faktiskt har hänt hänt och att personerna som finns i boken också finns/har funnits i verkliga livet så blir det intressant läsning på en helt annan nivå.

Jag tipsar här om en bok som jag själv finner klart läsvärd och som definitivt får en att tänka på hur vissa människors liv faktiskt ser ut.



14 ÅR TILL SALU

Författarinna: Caroline Engvall, journalist.
Utgiven år: 2009

14 år till salu är en sann, svensk, historia om en tjej som går under namnet 'Tessan' och hon är 14 år. Tessan är en helt vanlig tjej. Hon är med kompisar, går i skolan och det bästa hon vet är att vara i stallet med sin häst.
  En kväll, när hon är på väg från stallet, så blir Tessan påhoppad av en kille som våldför sig på henne. Det är början på Tessans knaggliga, destruktiva väg genom livet. Tessan börjar nämligen sälja sex för att få en bekräftelse av att hon duger, att någon vill ha henne och för att hon kanske ska lyckas dämpa ångesten hon har. Hon blir fast i prostitutionen och männen hon säljer sig till är allt annat än snälla. De misshandlar henne fysiskt och psykiskt. De förföljer och hotar henne och gör så att hon ständigt lever i rädsla för de här männen. 
  Den här boken beskriver Tessans liv, hur hon bryskt blev uppsliten från sin trygga, barnsliga tillvaro. Men också hur hon växte upp och hur hon kämpade för att ta sig ur de destruktiva vanorna.

'Tessan' gick med på att låta Caroline Engvall skriva denna skildring av hennes liv för att hon ansåg att om hon delade med sig av sina hemska erfarenheter så kanske det skulle hindra något annat barn eller någon annan tonåring från att ge sig in på samma bana. Hon tänkte även att det skulle vara nyttigt för föräldrar att läsa den här boken så att de skulle kunna upptäcka tecknen på att deras barn har ett självdestruktivt beteende. Jag tycker att hon har  rätt! Jag tycker att just den här boken borde vara obligatorisk skolläsning så att alla ungdomar får ta del av den. Tessans liv är inte något som är ovanligt. Bara inte talat om och det tycker jag är viktigt att man börjar med så att man kan få stopp på  utnyttjandet av barn och unga!

Jag varnar för starka 'scener' i den här boken, men den är  läsvärd! 

Hoppas du får en trevlig dag och en skön, avslappnande lässtund! 

Mvh Nina









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar